KONSERTTIARVOSTELU – HS 29.7.2022 / Ranskalaisurkuri venyi konsertissa kollegan sairastuttua ja irrotti uruista poikkeuksellisen villiä menoa
31.7.2022
Notre Damen pääurkuri Vincent Dubois konsertoi Espoon tuomiokirkossa 28.7.2022. Helsingin Sanomien Hannu-Ilari Lampila arvioi konsertin.
Helsingin Sanomien arvio konsertista
Ranskalaisurkuri venyi konsertissa kollegan sairastuttua ja irrotti uruista poikkeuksellisen villiä menoa
Pétur Sakari sairastui, Vincent Dubois venyi paikkaajaksi Urkuyö & aarian konsertissa.
Urkuyö & aaria -festivaalin konsertti Espoon Tuomiokirkossa 28.7. – Bach, Franck, Saint-Saëns, de Falla, Dupré, Reger, Vierne.
Kahden rajoja rikkovan nuoremman polven urkurin oli määrä esiintyä Urkuyö & aaria -festivaalin yökonsertissa Espoon Tuomiokirkossa. Pétur Sakarin sairastuttua ranskalainen Vincent Dubois oli valmis pidentämään yli puolella tunnilla omaa osuuttaan.
Kuulijansa huumannut Dubois on urkutaituri ja -taikuri, joka loihti Espoon Tuomiokirkon uruista fantastisen värikkään seikkailumatkan soitinten kuningattaren ihmeelliseen maailmaan. Hän on aikamme arvostetuimpia urkutaiteilijoita ja Pariisin Notre Dame -katedraalin yksi pääurkureista.
Vaikutti siltä, että Dubois oli lumoutunut Espoon Tuomiokirkon uusista, 2012 käyttöön otetuista, Veikko Virtasen urkurakentamon valmistamista saksalais-romanttista perinnettä edustavista uruista. Niiden perussävyä on luonnehdittu laulavan täyteläiseksi.
Väliajan jälkeen kuultiin ensimmäiseksi Bachin Toccata ja fuuga F-duuri. Toccata pulppusi kirkkaana sointisuihkulähteenä, kevyenä ja iloisena. Fuuga oli jännittävä tie alun harmaasta kromaattisesta tuskaisuudesta lopussa säteilevään F-duurin aurinkoon.
Toisen jakson toinen teos, Max Regerin hiljainen ja myöhäisromanttinen Benedictus oli konsertin hartain hetki, jonka keskivaiheilla tuntui tapahtuneen mysteerinomainen purkaus.
Jotakin sirkusmaista oli konsertin päätösnumerossa, Louis Viernen kuudennen urkusinfonian Scherzo-osassa: ilkikuriset huilumaiset henget tanssivat tarantellaa. Musiikki yllätti modernisuudellaan: sen kromatiikassa on Schönbergin henkeä. Finaali on eriskummallisesti poukkoileva uusklassinen rytmileikki.
Ylimääräisenä Dubois soitti Aram Hatshaturjanin Miekkatanssin. Näin riemukkaan villillä päällä en ole urkuja ennen kuullut.