HS KONSERTTIARVIO: Händelin suuresta kirkkomusiikkiteoksesta tuli Espoossa jotain aivan uutta
10.6.2024
Konserttiarvio: Annmari Salmela|Dramatisointi käänsi Händelin Messiaan riemun mieltä ravisuttavaksi kokonaisuudeksi. Aapo Häkkinen sai soittokoneiston loistamaan.
Tapiola Sinfonietta ja EMO Ensemble Tapiolan kirkossa, johtajana Aapo Häkkinen. Clara Kim, sopraano, Francesca Ascioti, kontra-altto, Nick Pritchard, tenori, Cornelius Uhle, basso. Ohjaus Aleksi Barrière. Händelin Messias-teoksen neljällä roolihahmolla ei ole nimeä tai identiteettiä. Aleksi Barrière on silti onnistunut dramatisoimaan teoksen yhdessä taiteilijakollektiivin kanssa.
URKUYÖ ja Aaria -festivaali avasi tapahtumakesän komeasti Händelin Messiaalla. Konsertti järjestettiin poikkeuksellisesti Tapiolan kirkossa, ja se kannatti monesta syystä. Orkesterin, urkujen ja kuoron sointi oli erinomaista tässä akustiikassa. Lisäksi Aleksi Barrièren ohjaama dramatisointi suorastaan vaatii visuaalisesti pelkistetyn ympäristön.
Pelkistäminen pakotti katseen neljään solistiin, jotka taas eivät tehneet juuri mitään ja samalla todella paljon. Upeat laulajat olivat myös upeita näyttelijöitä.
Suuri intensiteetti ja taituruus avasivat mielen tuntemattomia lukkoja kyyneliin asti jo ensimmäisten osien aikana.
Suurta iloa seuraa suuri suru, surua käsittämätön toivo.
HÄNDELIN Messias ei ole mikään helposti tarinallistettava näytelmä siinä missä vaikkapa J. S. Bachin passiot. Ei, vaikka Messiaan ensimmäisessä osassa eletäänkin Jeesuksen syntymän odotusta, toisessa osassa tämän kuolemaa ja kolmannessa lopullista voittoa kuolemasta.
Aleksi Barriére onnistuu rakentamaan tarinan voimakkaiden karaktäärien kautta. Lavalla on perhe, jotka voisivat olla jopa neitsyt Maria ja vanhempansa, puolisonsa. Näemme kärttyisän isän, basso Cornelius Uhlen jyrisemässä vaikuttavia tuomion sanoja. Näemme uudesta elämästä kuulleen, tulevan isoäidin ilon kontra-altto Francesca Asciotin tulkitsemana. Syrjempänä haahuilee isäoletettu, profeetallinen, ylä-ääniä helisevä tenori Nick Pritchard.
Nuori äiti, nuori sopraano Clara Kim murtaa loputkin kyynelpadot lapsensa syntymästä kertovilla, korkeuksiin kurkottavilla lauluillaan. Koko nelihenkinen perhe kerääntyy vastasyntyneen ympärille. Suurta iloa seuraa suuri suru, surua käsittämätön toivo. Miten vaikuttavasti kuvattua kaikki.
KUN KATSE seuraa intensiivistä esiintymistä, korvat iloitsevat Aapo Häkkisen orkesterin ja kuoron yhteen solmivasta kokonaisnäystä. Pasi Hyökin valmentama EMO Ensemble soi taitavien nuorten äänien heleää voimaa ja sopii siksi upeasti uuden elämän ihmettelyyn. Tapiola Sinfonietta osoittaa erinomaisen iskukykynsä myös barokkiorkesterina, urkurinaan Anna-Maaria Oramo.
Edes tutut, riemulliset hitit eivät vie pois esityksen rauhasta ja intensiteetistä kasvavasta tulkinnasta, joka kääntää katseen sisäänpäin. ”Niin te löydätte levon sielullenne”, luvataan myös Messiaan ensimmäisen osan lopussa. Ensemble teki tästä suuresta kirkkomusiikkiteoksesta jotain täysin uutta.
HS 7.6.2024 https://www.hs.fi/taide/art-2000010458817.html