1.6. - 31.8.2017

Väistykää vain, synkät varjot -konsertin esittely

Musica Poetica & Ensemble Prattica Terza

Sabine Kaipainen (mezzosopraano) ja Tuomas Kaipainen (barokkioboe, barokkifagotti) esiintyvät Urkuyö ja Aaria –festivaalilla yhdessä pietarilaisen Ensemble Prattica Terza –yhtyeen kanssa 14. heinäkuuta.

Renessanssi- ja barokkimusiikkiin erikoistuneen Prattica Terzan soittimisto koostuu aikalaissoittimia jäljittelevistä periodisoittimista, jotka saavat barokkimusiikin soimaan autenttisesti ja ilmeikkäästi.

– Periodisoittimet ovat barokkimusiikin tulkitsemiseen parempia, sillä ne ovat huomattavasti ilmeikkäämpiä kuin nykysoittimet, sanoo Tuomas Kaipanen.

Kaipainen itse taitaa sekä barokkifagotin että barokkioboen, mutta soittaa myös nokkahuilua ja oboeta. Yhdessä vaimonsa Sabinen kanssa he muodostavat Ensemble Musica Poetican. Sveitsissä asuva pariskunta esiintyy useita kertoja vuodessa Moskovassa ja Pietarissa, ja he ovat tehneet yhteistyötä Ensemble Prattica Terzan kanssa jo pitkään.

Urkuyö ja Aariassa kuultava ohjelmisto on tarkkaan valittu kokonaisuus, jonka rungon muodostavat Bachin kaksi kaunista kantaattia ja niiden väliin sijoitetut Vivaldin konsertot. Konsertin nimi Väistykää vain synkät varjot on valittu konsertin päättävän Bachin hääkantaatin mukaan.

Konsertin aloittavaa Bachin Mein Herze schwimmt in Blutia Kaipainen kuvailee erittäin kauniiksi mutta synkäksi teokseksi. Hääkantaatti on puolestaan hyvin valoisa ja rakastettu. Vivaldin fagottikonsertto tarjoaa yleisölle harvinaisempaa herkkua, jota varsinkaan barokkifagotilla soitettuna ei kovin usein kuulla.

Varjoista valoon etenevä konsertti istuu Espoon Tuomiokirkon myöhäisiltaan mitä parhaiten. Vaikka Sabine ja Tuomas Kaipainen esiintyvät tänä vuonna ensimmäistä kertaa Urkuyö ja Aaria -festivaalilla, Espoon tuomiokirkko on heille konserttipaikkana tuttu jo entuudestaan.

– Konserttipaikkana se on oikein hyvä: kirkko on akustisesti loistava ja konserttiympäristö on erittäin kaunis.

Kaisa Paavilainen

 

Share Button