1.6. - 31.8.2017

Lehdet vihreät – William Byrdin gambamusiikkia ja lauluja

Torstaina 21. heinäkuuta pääsemme aikamatkalle 1500-luvun Englantiin, kun mezzosopraano Debi Wong tulkitsee yhdessä Jaye Consort Helsinki -gambayhtyeen kanssa kokoelman William Byrdin consort-lauluja.

Markus Kuikan johtama Jaye Consort Helsinki on perehtynyt reilun viiden vuoden ajan gambamusiikin keskeisimpien säveltäjien, kuten William Lawesin sekä John Jenkinsin tuotantoon. Nyt vuorossa on William Byrd, joka kuuluu niinikään merkittävimpien consort-säveltäjien joukkoon.

Kuikka kertoo, että yksittäiseen säveltäjään keskittyvä konserttikokonaisuus on hedelmällinen sekä yhtyeen että yleisön kannalta.

– Yksittäiset teokset ovat varsin lyhyitä, vaikka muodoltaan ja taideteoksina ne ovat syviä ja puhuttelevia. Jos rakentaisimme monia eri säveltäjiä esittelevän ohjelman, siitä tulisi väkisin aika sirpaleinen kokonaisuus. Tällaisiin isompiin kokonaisuuksiin keskittyminen on osoittautunut varsin toimivaksi.

Debi Wongiin Kuikka tutustui Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa, jossa Wong tekee tohtorintutkintoaan.

– Olen soittanut yhdessä hänen tohtorikonsertissaan, ja hänestä jäi niin myönteinen käsitys sekä taiteilijana että kollegana, että pyysin häntä esiintymän festivaalillani BarokkiKuopiossa. Edelleen tuli idea, että olisi hienoa tehdä yhdessä myös consort-konsertti, ja viimeinkin se oli mahdollista.

Wong kertoo olleensa erityisen ilahtunut saadessaan kutsun Jaye Consort Helsingin solistiksi, etenkin kun kyseessä on hänen rakastamansa Byrdin ohjelmisto, jota hän on tutkinut paljon.

– Tämän yhtyeen ja ohjelmiston kanssa tunnen olevani yhtyeen kanssa yhtä. Jäljittelen äänelläni gambayhtyeen eleitä ja ornamentteja ja yhdessä muodostamme yhtenäisen musiikillisen kudelman, Wong sanoo.

Yhtenäisyyttä sointiin tuo myös Kuikan hankkima soittimisto, joka soi harvinaisen hyvin yhteen. Gambaconsortissa yhteensopiva soittimisto ei ole itsestäänselvyys, sillä jokainen gamba on kuitenkin yksilö.

Torstain konsertissa soitinkokoelmasta on mukana kuusi erikokoista viola da gambaa: iso basso, pieni basso, kaksi tenorigambaa ja kaksi diskanttigambaa. Kaikista pienin soitin, korkea diskantti jää tällä kertaa pois.

Konsertissa kuullaan Byrdin consort-lauluja lauluäänelle ja neljälle gamballe.

– Byrdin lauluthan ovat tavattoman kauniita. Hän on ehkä sanoittanut osan lauluista itse, mutta hän käyttää paljon myös Philip Sidneyn ja muiden aikalaisrunoilijoiden sanoituksia. Yksi esittämistämme teoksista on elegia hänen muistolleen, se on hyvin koskettava. Siitä teoksesta ymmärtää, kuinka merkittävä Sidney on ollut hänelle, Kuikka kertoo.

Myös instrumentaaliteos Prelude and Queen’s Goodnight on Kuikan mieleen.

– Queen’s Goodnight on ilmeisesti ollut sellainen teos, mitä on esitetty kuningattaren unimusiikiksi, jotta hän saisi nukahdettua paremmin. Se on aika rauhallinen, mutta siinä on kuitenkin sellaista särmää, joka on varmasti viehättänyt kuningatar Elisabethia.

Queen’s goodnight on myös yksi Wongin suosikeista.

– Tämä teos saa mielikuvitukseni lentämään, tunnen olevani aikamatkalla kun kuulen sen. Voin vain kuvitella Kuningatar Elisabethin kamarissaan kynttilänvalossa kuuntelemassa sitä rakastettunsa kanssa. Vaikka en laula tässä kappaleessa, saatatte nähdä minut hyräilemässä mukana, Wong sanoo.

Wong rakastaa vanhaa musiikkia juuri siksi, että se tarjoaa ikkunan menneeseen maailmaan. Vanhan musiikin tulkitsijana hän kokee toimivansa välittäjänä nykymaailman sekä todellisuuden ja kuvitelman välimaastossa häilyvän menneisyyden välillä.

– Haluan toivottaa yleisön tervetulleeksi Kuningatar Elisabethin ja William Byrdin maailmaan. Antakaa mielikuvituksenne lentää musiikin mukana!

-Kaisa Paavilainen

(edit. huom. consort = yhtye, jonka kaikki jäsenet soittavat samanlaista soitinta)

Share Button